Videnskabeligt Personale – Københavns Universitet

Institut for Statskundskab > Ansatte > VIP (Videnskabeligt Pe...

Skolevalg 2017

Publikation: Working paper

Standard

Skolevalg 2017. / Hansen, Jonas Hedegaard.

1.. udg. København : Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, 2017. s. 1-55.

Publikation: Working paper

Harvard

Hansen, JH 2017 'Skolevalg 2017' 1. udg, Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, København, s. 1-55.

APA

Hansen, J. H. (2017). Skolevalg 2017. (1. udg.) (s. 1-55). København: Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. CVAP Working Paper Series, Nr. 2/2017

Vancouver

Hansen JH. Skolevalg 2017. 1. udg. København: Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. 2017 sep 7, s. 1-55.

Author

Hansen, Jonas Hedegaard. / Skolevalg 2017. 1.udg. København : Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, 2017. s. 1-55 (CVAP Working Paper Series; Nr. 2/2017).

Bibtex

@techreport{a2be0d9a36804e1d87ececea5359ab3a,
title = "Skolevalg 2017",
abstract = "Eleverne havde en god oplevelse med Skolevalg 2017. Langt st\{o}rstedelen af eleverne oplevede, at de blev klogere p\{aa} dansk politik, blev mere klar til selv at deltage i politik og de h\{aa}ber p\{aa}, at fremtidige \{aa}rgange f\{aa}r lov til at pr\{o}ve Skolevalg. Eleverne arbejdede med en bred vifte af m\{ae}rkesager af b\{aa}de v\{ae}rdipolitisk karakter samt fordelingspolitisk karakter. 80 procent af eleverne brugte mindst fem timer p\{aa} Skolevalg, mens otte procent brugte mere end 15 timer.To ud af tre af eleverne i unders\{o}gelsen havde i 2017 bes\{o}g af ungdomspolitikere i l\{o}bet af Skolevalg. Langt de fleste elever giver udtryk for, at ungdomspolitikerne var gode til at svare p\{aa} sp\{o}rgsm\{aa}l, havde en god debattone og m\{o}det med politikerne hjalp eleverne med at blive klogere p\{aa} deres egne standpunkter. Ydermere mener eleverne, at omfanget af politikernes rolle i skolevalgsforl\{o}bet var tilpas.Der har v\{ae}ret en positiv udvikling i elevernes politiske selvtillid henover skolevalgsforl\{o}bet. Den interne politiske selvtillid, hvilket knytter sig til elevernes tro p\{aa} egne evner til at g\{o}re sig g\{ae}ldende, er steget med fem point og den eksterne politiske selvtillid, hvilket knytter sig til elevernes oplevelse af politikerne og det politiske systems lydh\{o}rhed overfor borgernes \{o}nsker, er steget med to point p\{aa} en skala fra 0-100. Konkret kommer den positive udviklingen blandt andet til udtryk ved en st\{o}rre tro p\{aa} egne evner og muligheder for at g\{o}re sig g\{ae}ldende i politiske sammenh\{ae}nge samt, at eleverne i h\{o}jere grad mener, at de kan p\{aa}virke politiske beslutninger og har holdninger, der er v\{ae}rd at lytte til.Elevernes motivation til at deltage i en r\{ae}kke politiske aktiviteter har ligeledes udviklet sig positivt henover Skolevalg. Udviklingen er st\{o}rst for Facebook-deltagelse samt medlemskab af et politisk parti. Ungdomspolitikerne og de politiske ungdomsorganisationer spillede en stor rolle ved dette Skolevalg, hvilket kan v\{ae}re med til at forklare resultatet. Hvorvidt det f\{o}rer til \{o}get faktisk engagement vil v\{ae}re v\{ae}sentligt at unders\{o}ge fremover.Elevernes politiske kompas blev ogs\{aa} styrket af Skolevalg 2017. Eleverne blev markant bedre til at indplacere de enkelte partier i de politiske blokke, de normalt indplaceres i. Ogs\{aa} elevernes faktuelle politiske viden ser ud til at v\{ae}re styrket.Samlet set viser evalueringen en r\{ae}kke statistisk signifikante positive resultater hvad ang\{aa}r elevernes udbytte med Skolevalg 2017. Substantielt set er resultaterne p\{ae}ne i betragtning af elevernes tidsforbrug p\{aa} Skolevalg, og s\{ae}rligt hvad ang\{aa}r udviklingen i politisk selvtillid er resultaterne lovende for fremtiden. Resultaterne viser s\{aa}ledes, at det med en veltilrettelagt og engageret indsats p\{aa} relativt kort tid er muligt at introducere de unge til dansk politik p\{aa} effektfuld vis.",
author = "Hansen, {Jonas Hedegaard}",
year = "2017",
month = "9",
day = "7",
language = "Dansk",
isbn = "9788773938065",
pages = "1--55",
publisher = "Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, K\{o}benhavns Universitet",
edition = "1.",
type = "WorkingPaper",
institution = "Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, K\{o}benhavns Universitet",

}

RIS

TY - UNPB

T1 - Skolevalg 2017

AU - Hansen,Jonas Hedegaard

PY - 2017/9/7

Y1 - 2017/9/7

N2 - Eleverne havde en god oplevelse med Skolevalg 2017. Langt størstedelen af eleverne oplevede, at de blev klogere på dansk politik, blev mere klar til selv at deltage i politik og de håber på, at fremtidige årgange får lov til at prøve Skolevalg. Eleverne arbejdede med en bred vifte af mærkesager af både værdipolitisk karakter samt fordelingspolitisk karakter. 80 procent af eleverne brugte mindst fem timer på Skolevalg, mens otte procent brugte mere end 15 timer.To ud af tre af eleverne i undersøgelsen havde i 2017 besøg af ungdomspolitikere i løbet af Skolevalg. Langt de fleste elever giver udtryk for, at ungdomspolitikerne var gode til at svare på spørgsmål, havde en god debattone og mødet med politikerne hjalp eleverne med at blive klogere på deres egne standpunkter. Ydermere mener eleverne, at omfanget af politikernes rolle i skolevalgsforløbet var tilpas.Der har været en positiv udvikling i elevernes politiske selvtillid henover skolevalgsforløbet. Den interne politiske selvtillid, hvilket knytter sig til elevernes tro på egne evner til at gøre sig gældende, er steget med fem point og den eksterne politiske selvtillid, hvilket knytter sig til elevernes oplevelse af politikerne og det politiske systems lydhørhed overfor borgernes ønsker, er steget med to point på en skala fra 0-100. Konkret kommer den positive udviklingen blandt andet til udtryk ved en større tro på egne evner og muligheder for at gøre sig gældende i politiske sammenhænge samt, at eleverne i højere grad mener, at de kan påvirke politiske beslutninger og har holdninger, der er værd at lytte til.Elevernes motivation til at deltage i en række politiske aktiviteter har ligeledes udviklet sig positivt henover Skolevalg. Udviklingen er størst for Facebook-deltagelse samt medlemskab af et politisk parti. Ungdomspolitikerne og de politiske ungdomsorganisationer spillede en stor rolle ved dette Skolevalg, hvilket kan være med til at forklare resultatet. Hvorvidt det fører til øget faktisk engagement vil være væsentligt at undersøge fremover.Elevernes politiske kompas blev også styrket af Skolevalg 2017. Eleverne blev markant bedre til at indplacere de enkelte partier i de politiske blokke, de normalt indplaceres i. Også elevernes faktuelle politiske viden ser ud til at være styrket.Samlet set viser evalueringen en række statistisk signifikante positive resultater hvad angår elevernes udbytte med Skolevalg 2017. Substantielt set er resultaterne pæne i betragtning af elevernes tidsforbrug på Skolevalg, og særligt hvad angår udviklingen i politisk selvtillid er resultaterne lovende for fremtiden. Resultaterne viser således, at det med en veltilrettelagt og engageret indsats på relativt kort tid er muligt at introducere de unge til dansk politik på effektfuld vis.

AB - Eleverne havde en god oplevelse med Skolevalg 2017. Langt størstedelen af eleverne oplevede, at de blev klogere på dansk politik, blev mere klar til selv at deltage i politik og de håber på, at fremtidige årgange får lov til at prøve Skolevalg. Eleverne arbejdede med en bred vifte af mærkesager af både værdipolitisk karakter samt fordelingspolitisk karakter. 80 procent af eleverne brugte mindst fem timer på Skolevalg, mens otte procent brugte mere end 15 timer.To ud af tre af eleverne i undersøgelsen havde i 2017 besøg af ungdomspolitikere i løbet af Skolevalg. Langt de fleste elever giver udtryk for, at ungdomspolitikerne var gode til at svare på spørgsmål, havde en god debattone og mødet med politikerne hjalp eleverne med at blive klogere på deres egne standpunkter. Ydermere mener eleverne, at omfanget af politikernes rolle i skolevalgsforløbet var tilpas.Der har været en positiv udvikling i elevernes politiske selvtillid henover skolevalgsforløbet. Den interne politiske selvtillid, hvilket knytter sig til elevernes tro på egne evner til at gøre sig gældende, er steget med fem point og den eksterne politiske selvtillid, hvilket knytter sig til elevernes oplevelse af politikerne og det politiske systems lydhørhed overfor borgernes ønsker, er steget med to point på en skala fra 0-100. Konkret kommer den positive udviklingen blandt andet til udtryk ved en større tro på egne evner og muligheder for at gøre sig gældende i politiske sammenhænge samt, at eleverne i højere grad mener, at de kan påvirke politiske beslutninger og har holdninger, der er værd at lytte til.Elevernes motivation til at deltage i en række politiske aktiviteter har ligeledes udviklet sig positivt henover Skolevalg. Udviklingen er størst for Facebook-deltagelse samt medlemskab af et politisk parti. Ungdomspolitikerne og de politiske ungdomsorganisationer spillede en stor rolle ved dette Skolevalg, hvilket kan være med til at forklare resultatet. Hvorvidt det fører til øget faktisk engagement vil være væsentligt at undersøge fremover.Elevernes politiske kompas blev også styrket af Skolevalg 2017. Eleverne blev markant bedre til at indplacere de enkelte partier i de politiske blokke, de normalt indplaceres i. Også elevernes faktuelle politiske viden ser ud til at være styrket.Samlet set viser evalueringen en række statistisk signifikante positive resultater hvad angår elevernes udbytte med Skolevalg 2017. Substantielt set er resultaterne pæne i betragtning af elevernes tidsforbrug på Skolevalg, og særligt hvad angår udviklingen i politisk selvtillid er resultaterne lovende for fremtiden. Resultaterne viser således, at det med en veltilrettelagt og engageret indsats på relativt kort tid er muligt at introducere de unge til dansk politik på effektfuld vis.

M3 - Working paper

SN - 9788773938065

SP - 1

EP - 55

BT - Skolevalg 2017

PB - Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet

CY - København

ER -

ID: 182828741