Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces. / Hyldegård, Jette Seiden; Jensen, Hanne Nexø.

I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Bind 16, Nr. 29, 10.2020, s. 87-104.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Hyldegård, JS & Jensen, HN 2020, 'Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces', Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, bind 16, nr. 29, s. 87-104. <https://tidsskrift.dk/dut/article/download/119330/169790/257027>

APA

Hyldegård, J. S., & Jensen, H. N. (2020). Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, 16(29), 87-104. https://tidsskrift.dk/dut/article/download/119330/169790/257027

Vancouver

Hyldegård JS, Jensen HN. Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces. Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2020 okt.;16(29):87-104.

Author

Hyldegård, Jette Seiden ; Jensen, Hanne Nexø. / Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces. I: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift. 2020 ; Bind 16, Nr. 29. s. 87-104.

Bibtex

@article{6791c426f6c946bcab435c5c0781ac2d,
title = "Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces",
abstract = "{\O}get integration mellem undervisning og forskning eftersp{\o}rges b{\aa}de nationalt og in-ternationalt. I artiklen ses n{\ae}rmere p{\aa} klyngevejledningens muligheder for at under-st{\o}tte og fremme forskningslignende processer i uddannelsessammenh{\ae}ng. I et pilot-studie blandt to specialeklynger p{\aa} K{\o}benhavns Universitet unders{\o}ges klyngevejled-ningens potentielle bidrag til videnskabelse. Fokus er p{\aa} de studerendes feedbackakti-viteter samt deres oplevelser og udbytte af klyngevejledning fagligt, socialt og personligt over tid. Data er indsamlet i for{\aa}ret 2019 gennem sp{\o}rgeskemaer og observation. Un-ders{\o}gelsen viste, at nytten af feedback fra vejleder og studerende samt ”at f{\aa} input fra flere” vurderes h{\o}jt, mens nytten af at forberede og give feedback varierer i l{\o}bet af specialeprocessen. Samlet set mener de studerende, at deltagelse i klyngen bidrager til specialeprocessens fremdrift. Det konkluderes, at der er potentiale for studerende som (med)videnskabere, men ogs{\aa} behov for mere viden, der kan kvalificere brug af klynge-vejledning og studerendes bidrag i forbindelse med videnskabelse gennem forsknings-lignende processer.",
author = "Hyldeg{\aa}rd, {Jette Seiden} and Jensen, {Hanne Nex{\o}}",
year = "2020",
month = oct,
language = "Dansk",
volume = "16",
pages = "87--104",
journal = "Dansk Universitetsp{\ae}dagogisk Tidsskrift",
issn = "1901-5089",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "29",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Klyngevejledning som driver for specialestuderendes videnskabelsesproces

AU - Hyldegård, Jette Seiden

AU - Jensen, Hanne Nexø

PY - 2020/10

Y1 - 2020/10

N2 - Øget integration mellem undervisning og forskning efterspørges både nationalt og in-ternationalt. I artiklen ses nærmere på klyngevejledningens muligheder for at under-støtte og fremme forskningslignende processer i uddannelsessammenhæng. I et pilot-studie blandt to specialeklynger på Københavns Universitet undersøges klyngevejled-ningens potentielle bidrag til videnskabelse. Fokus er på de studerendes feedbackakti-viteter samt deres oplevelser og udbytte af klyngevejledning fagligt, socialt og personligt over tid. Data er indsamlet i foråret 2019 gennem spørgeskemaer og observation. Un-dersøgelsen viste, at nytten af feedback fra vejleder og studerende samt ”at få input fra flere” vurderes højt, mens nytten af at forberede og give feedback varierer i løbet af specialeprocessen. Samlet set mener de studerende, at deltagelse i klyngen bidrager til specialeprocessens fremdrift. Det konkluderes, at der er potentiale for studerende som (med)videnskabere, men også behov for mere viden, der kan kvalificere brug af klynge-vejledning og studerendes bidrag i forbindelse med videnskabelse gennem forsknings-lignende processer.

AB - Øget integration mellem undervisning og forskning efterspørges både nationalt og in-ternationalt. I artiklen ses nærmere på klyngevejledningens muligheder for at under-støtte og fremme forskningslignende processer i uddannelsessammenhæng. I et pilot-studie blandt to specialeklynger på Københavns Universitet undersøges klyngevejled-ningens potentielle bidrag til videnskabelse. Fokus er på de studerendes feedbackakti-viteter samt deres oplevelser og udbytte af klyngevejledning fagligt, socialt og personligt over tid. Data er indsamlet i foråret 2019 gennem spørgeskemaer og observation. Un-dersøgelsen viste, at nytten af feedback fra vejleder og studerende samt ”at få input fra flere” vurderes højt, mens nytten af at forberede og give feedback varierer i løbet af specialeprocessen. Samlet set mener de studerende, at deltagelse i klyngen bidrager til specialeprocessens fremdrift. Det konkluderes, at der er potentiale for studerende som (med)videnskabere, men også behov for mere viden, der kan kvalificere brug af klynge-vejledning og studerendes bidrag i forbindelse med videnskabelse gennem forsknings-lignende processer.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 16

SP - 87

EP - 104

JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift

SN - 1901-5089

IS - 29

ER -

ID: 247547520