4. juni 2021

Olieindustriens fortælling om klimakampen

Klimaforandringer

Lektor Olaf Corry udtaler sig til Videnskab.dk om et nyt studie i Nature Climate Change, der viser, hvordan sproget og framingen af klimaforandringer ændrer sig - samtidig med at løfter om nye spekulative teknologier bliver ført frem, som udskyder handling - hver gang der sættes nye klimamål.

Lektor Olaf Corry, der forsker i international politik og miljø, udtaler til avisen, at det er dokumenteret, at der har været en systematisk kampagne, og at studiet i Nature Climate Change tyder på, at det har været en bevidst afværgestrategi fra dele af olieindustrien.

Studiet tegner et tydeligt billede af, hvordan olieselskabet ExxonMobil har kommunikeret helt anderledes i offentligheden, end de har gjort på de indre linjer, hvilket minder om tobaksindustriens retoriske strategier til at lægge ansvaret for rygning over på individet: "Klimapolitik er også kampen om sproget og kampen om, hvilke begreber vi skal bruge, og hvilken målestok vi skal bruge. Og det er det nye studie også med til at understrege og rejse opmærksomhed omkring."

Olaf Corry understreger desuden, at vi som forbrugere – men endnu mere som demokratiske borgere - har et stort ansvar og kan være med til at skabe forandring, men at det bliver problematisk, når den dominerende fortælling bliver, at klimakampen mest af alt er et individuelt ansvar, fordi det kan aflede opmærksomheden fra strukturelle forandringer.

Læs artiklen på Videnskab.dk.

Læs studiet i Nature Climate Change.