10. november 2021

Copenhagen Ocean Hub er sat i søen

HAVFORSKNING

Et tværfagligt, strategisk initiativ fra Københavns Universitet ser nu dagens lys: Copenhagen Ocean Hub skal udforske havene som et samfundsmæssigt, politisk og kulturelt rum og dermed bidrage til at løse centrale problemer med at styre havene.

Copenagen Ocean Hub grafik

Ocean Hubs hovedmål er at skabe et fælles udviklingsrum for 30 havforskere på Københavns Universitet. Sammen skal forskerne søsætte innovative, havrelaterede projekter og formidle deres indsigt bredt i Danmark og resten af Europa – ikke mindst til politiske lag.

Samler mange videnskaber

Copenhagen Ocean Hub samler forskere fra samfundsvidenskab, humaniora, jura samt natur- og biovidenskab.

Initiativet viderefører en rig tradition for menneskecentreret havforskning på Københavns Universitet. Hub’en samler tråde fra en række igangværende forskningsprojekter (finansieret af bl.a. Det Europæiske Forskningsråd, Udenrigsministeriet, Carlsbergfondet og Velux Fonden).

Ocean Hub ledes af en styregruppe, der består af professor Christian Bueger (statskundskab), lektor Carsten Jahnke (Saxo-Instituttet), lektor Beatriz Martinez Romera (jura) og professor Henrik Vigh (antropologi). Ocean Hub koordineres af postdoc Felix Mallin (statskundskab).

Læs mere om Copenhagen Ocean Hub her: https://oceanhub.ku.dk/