Projekt: Responsivitet blandt danske kommunalpolitikere

Projektets formål og baggrund

Inspireret af resultater fra andre lande ønsker projektet at afdække responsivitet - dvs. lydhørhed og dedikation - blandt danske kommunalpolitikere. Dette undersøges gennem et felteksperiment, hvor der sendes en kort henvendelse til danske kommunalpolitikere fra en fiktiv borger. Henvendelsen vedrører, hvor (hvilket valgsted) vælgeren skal stemme ved næste valg. Dette spørgsmål er bl.a. valgt fordi det er hurtigt og nemt at besvare for politikerne og dermed minimerer deres tidsforbrug. Hvorvidt politikerne svarer på henvendelsen ses som en indikator på, om de er responsive over for en given vælger.

I henvendelsen varierede vi tilfældigt (ved lodtrækning) tre forhold. Gennem afsenderens navn varierede vi vælgerens (opfattede) etniske baggrund (etnisk dansk eller baggrund i et muslimsk land) og køn. Endvidere varierede vi, hvorvidt vælgeren angav, at de igen regnede med at stemme på den kontaktede politiker ved det kommende kommunalvalg. Fordi disse tre forhold er tilfældigt tildelt, kan vi ved at sammenligne politikerens gennemsnitlige tilbøjelighed til at svare de enkelte grupper få en indikation på, hvor responsive de er over for disse grupper. Hvis der fx er en statistisk signifikant tendens til, at politikere i højere grad svarer vælgere men en given etnisk baggrund, så indikerer det forskelsbehandling på baggrund af etnicitet.

Felteksperimentet giver mulighed for troværdigt at undersøge forskelle i politikeres responsivitet over for bestemte samfundsgrupper. Havde vi i stedet spurgt politikerne direkte om de forskelsbehandler forskellige grupper, er det usandsynligt, at vi ville få et retvisende bud – bl.a. fordi politikerne ikke nødvendigvis selv er opmærksomme på, om dette finder sted. Havde vi omvendt spurgt vælgerne, om de føler, at politikerne er responsive, ville vi i stedet måle oplevet responsivitet, der ikke nødvendigvis korresponderer med den faktiske responsivitet. Kort sagt: kun gennem felteksperimentet kan vi få indsigt i politikernes faktisk responsivitet over for forskellige samfundsgrupper. Det er relevant viden i forhold til spørgsmålet om politisk repræsentation af disse grupper.

Resultaterne fra undersøgelsen er publiceret i atiklen ”When Are Legislators Responsive to Ethnic Minorities? Testing the Role of Electoral Incentives and Candidate Selection for Mitigating Ethnocentric Responsiveness”, der er publiceret i det fagfællebedømte tidsskrift American Political Science Review. Se en kortere beskrivelse på dansk her.

Personoplysninger, der behandles i projektet

I projektet kobles kommunalpolitikernes svar på forespørgslen fra den fiktive borger med offentligt tilgængelige oplysninger om deres køn, etniske baggrund (vurderet på baggrund af deres navn), partitilhørsforhold, stemmetal samt deres svar på en kandidattest forud for kommunalvalget i 2017. Derudover kobles også oplysninger om den kommune, de bor i (demografiske og politiske karakteristika). Kommunalpolitikernes identitet er kun kendt af forskerne bag undersøgelsen.

Behandling af persondata

Persondata er indhentet via ovennævnte felteksperiment, kandidattests samt forskellige offentlige kilder (fx hjemmesider indeholdende oplysninger om kandidaterne og de kommuner, de bor i). I projektet behandles oplysninger om de kommunalpolitikere, som har modtaget den fiktive henvendelse, herunder kommunalpolitikerens navn, kontaktoplysninger, etniske baggrund, politiske tilhørsforhold og den kommune, hvor pågældende er valgt.

Opbevaring af persondata

De indsamlede data opbevares på Københavns Universitet i personhenførbar stand indtil januar 2026, hvorefter det vil blive overført til en forskningsdatabase til beslægtet forskning.

Videregivelse af persondata

Et udsnit af data videregives i anonymiseret og ikke-personhenførbar form til the American Political Science Review Dataverse.

Lovgrundlag

Artikel 6, stk. 1, litra e) og databeskyttelseslovens § 10, stk. 1, som giver Københavns Universitet ret til at behandle dine følsomme persondata til videnskabelige forskningsformå uden dit samtykke.

Deltagerrettigheder

Som deltager i et forskningsprojekt har man en række rettigheder efter persondataforordningen. Mere information om deltageres rettigheder findes i Københavns Universitets privatlivspolitik.

Ansvarlig for opbevaring og behandling af persondata

Københavns Universitet, CVR nummer 29979812 er dataansvarlig for behandlingen af persondata i forskningsprojektet.

Forskningsprojektet er ledet af Peter Thisted Dinesen, som kan kontaktes på:
Øster Farimagsgade 5
1353 København K