9. februar 2022

Marlene Wind udpeget som særlig rådgiver for EU’s udenrigschef

UDPEGNING

Professor Marlene Wind skal fremover være særlig rådgiver for Josep Borrell Fontelles, EU's højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, også kaldet EU’s udenrigschef.

Foto: TPCOM/Flickr
Flag foran Europa-Parlament. Foto: TPCOM/Flickr (CC 2.0)

Når Marlene Wind nu skal rådgive EU’s udenrigschef om bl.a. desinformation og retsstatsprincipper, kan hun trække på en lang forskerkarriere med et klart fokus på europæisk ret og politik. Hun ser det som ikke bare fagligt relevant, men også en stor ære at blive udnævnt til Special Advisor for Josep Borrell Fontelles.

”Jeg ser frem til at arbejde sammen med ham om 'strategisk autonomi', retsstatsprincippet og bekæmpelse af desinformation,” siger Marlene Wind, der har været i dialog med Josep Borrell om denne opgave, siden han tiltrådte som kommissær.

”Hans første henvendelse kom, mens jeg var på vej hjem fra en foredragsturne i Spanien med min bog ’Tribaliseringen af Europa – et forsvar for vores liberale ideer’, som udkom på spansk i 2019. Den fik mig på forsiden af alle de store spanske aviser. Borrell havde også læst den og var fyr og flamme. Han ville have mig til Bruxelles. Som forsker er det jo altid fantastisk at blive læst og have ’impact’ gennem sin forskning, så det var jeg selvfølgelig meget beæret over,” fortæller Marlene Wind.

Flere af de øvrige kommissærer har også professorer tilknyttet som Special Advisors, som er en ekstern og uafhængig rolle.

Fortsætter arbejdet på instituttet

Stillingen som særlig rådgiver for EU’s udenrigschef kan sammenlignes med at blive udpeget til vismand – bare for EU.

”Når jeg udtaler mig offentligt i fremtiden, vil det stadig være som professor og ekspert. Jeg er ikke ansat til at repræsentere EU eller udenrigschefen, men skal netop i min kapacitet af forsker og ekspert bidrage med input til arbejdet med EU’s udenrigspolitiske strategi,” forklarer Marlene Wind.

Hun vil derfor fortsat fungere som professor på Institut for Statskundskab og leder af Center for Europæisk Politik og være tilknyttet Grundforskningscenteret iCourts på juridisk Fakultet som professor. Hun er også fortsat medlem af Advisory Board for Tænketanken Europa og i bestyrelsen for Europa Universitetet i Firenze. Hun fortsætter desuden som fast klummeskribent i Berlingske.