24. februar 2022

Ph.d.-projekt om klima og køn belønnes med EliteForsk-pris

FORSKNINGSPRIS

Uddannelses- og Forskningsministeriet uddeler hvert år EliteForsk-stipendier til nogle af Danmarks mest talentfulde forskere og forskerstuderende. I år er Anne-Sofie Dichman, ph.d.-studerende på Institut for Statskundskab, blandt de udvalgte.

Gule veste.
Foto: Aurélien Adoue - Wikimedia

Anne-Sofie Dichman har i sit ph.d.-projekt kastet sig over en af de vigtigste sociale bevægelser i nyere tid: De Gule Veste i Frankrig. Gennem udviklingen af et feministisk og nymaterialistisk perspektiv undersøger hun, hvordan klima og køn spiller en rolle i kampen for et nyt demokrati.

Projektets nyskabende karakter har begejstret bedømmelsesudvalget i Uddannelses- og Forskningsministeriet, der årligt uddeler de såkaldte EliteForsk-priser, i en sådan grad, at Anne-Sofie Dichman i dag tildeles et rejsestipendium på 200.000 kr.

”Anne-Sofie Dichman udmærker sig ved en usædvanlig høj grad af originalitet, og hendes forskning overstiger selv de allerbedste inden for hendes felt og peger allerede nu frem mod et internationalt banebrydende studie af demokratisk innovation,” lyder det blandt andet i indstillingen.

Professor Nina Græger, institutleder på Institut for Statskundskab, er meget tilfreds med, at instituttets nominering af Anne-Sofie Dichman gav resultater.

”Anne-Sofies ph.d.-projekt om betydningen af klima og køn for vores forståelse af demokrati er et vigtigt nybrud, som også understøtter instituttets strategiske satsninger. Rejsestipendiet vil bidrage til at styrke hendes forskning og udvide både hendes og instituttets internationale forskningsfællesskaber, så dette er meget glædelige nyheder,” siger Nina Græger.

En fantastisk trædesten

Anne-Sofie Dichman har indtil videre tilbragt et år i Frankrig. Her har hun fulgt De Gule Vestes udvikling på nærmeste hånd og har samtidigt været en del af forskningsmiljøerne på de to førende universiteter, École Normale Supérieure og SciencesPo.

Gruppefoto af rejselegatmodtagerne.

Anne-Sofie Dichman (skråt til højre for HKH Kronprinsesse Mary) sammen med de øvrige vindere af EliteForsk-rejselegatet.

Eliteforskerprisen, der overrækkes af HKH Kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen, giver Anne-Sofie Dichman rigtig gode betingelser for at styrke sin forskning, vurderer hun:

”Legatet betyder, at jeg kan videreudvikle min profil gennem et forskningsophold på UC Santa Cruz, hvor jeg får lejlighed til at indgå i et unikt samarbejde med tre af verdens førende forskere inden for feministisk, nymaterialistisk teori: Donna Haraway, Anna Tsing og Karen Barad,” forklarer hun.

Fakta om EliteForsk

Uddannelses- og Forskningsministeriet uddeler hvert år EliteForsk-stipendier til nogle af landets dygtigste og mest talentfulde forskere og forskerstuderende.

Formålet med EliteForsk-initiativet er at skabe opmærksomhed om fremragende forskere og forskningens resultater. Derudover skal EliteForsk også fremhæve forskerne som rollemodeller med henblik på at tiltrække flere unge studerende til en forskerkarriere.

Priserne overrækkes på den årlige EliteForsk-prisuddeling, hvor uddannelses- og forskningsministeren, kongehuset og repræsentanter for den danske forskningsverden deltager.

Et EliteForsk-rejsestipendium er på 200.000 kr. og skal bidrage til, at meget talentfulde ph.d.-studerende kan få længerevarende studieophold ved de allerbedste forskningsmiljøer i verden. Der uddeles op til 20 EliteForsk-rejsestipendier årligt.

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet