Intro til ph.d.-uddannelsen

Ph.d.-uddannelsen i statskundskab er en videregående forskeruddannelse, som sigter på at føre den studerende frem til den internationale forskningsfront og gøre den studerende i stand til at bidrage til forskningen. Uddannelsen består først og fremmest af selvstændigt forskningsarbejde under vejledning, som afsluttes med en ph.d.-afhandling, men der er også krav om at bidrage til instituttets undervisning af bachelor- og kandidatstuderende, deltage i aktive forskermiljøer, formidling af forskning, konferencedeltagelse, udlandsophold mv.

Forskningsprojekt og afhandling

Kernen i ph.d.-uddannelsen er gennemførelsen af selvstændigt forskningsarbejde (ph.d.-projektet) under vejledning af en af instituttets forskere. Forskningen kan enten være tilrettelagt som et selvstændigt projekt eller som en del af et større forskningsprojekt. Uddannelsen afsluttes med en ph.d.-afhandling (monografi eller artikelsamling) og et offentligt forsvar.

Vejleder

Uddannelsen og forskningsprojektet gennemføres under vejledning af en forsker på instituttet. Du kan læse mere herom på hjemmesidens startside.

Seminarer mv.

I løbet af uddannelsen er der rig mulighed for at præsentere sit arbejde og modtage feedback fra andre forskere. Som ph.d.-studerende deltager man 2-3 gange om året i ph.d.-seminarer, hvor man præsenterer sit arbejde (3 gange i løbet af ens uddannelse). Du kan læse mere om seminarer på hjemmesidens startside.

Udlandsophold

I løbet af ens ph.d.-uddannelse er det obligatorisk at foretage et såkaldt miljøskift. Ofte betyder det et forskningsophold i udlandet. Du kan læse mere om udlandsophold på hjemmesidens startside.

Undervisning

Alle ph.d.-studerende skal som en del af uddannelsen opnå erfaring med undervisning. Det kan enten være i form af undervisning på de obligatoriske bachelorkurser, udbud af valgfag på kandidaten eller vejledning af bacheloropgaver, praktikopgaver og specialer. Du kan læse mere herom på hjemmesidens startside.

Mentorordning

Når en ny ph.d.-studerende ankommer til instituttet, bliver den studerende tilknyttet en ph.d.-mentor. Mentoren er en ph.d.-studerende som er længere i forløbet, hvis opgave det er at vise den nye studerende rundt på instituttet, og desuden hjælpe den studerende med at blive bekendt med kollegaer og de forskellige praktiske aspekter af ph.d.-programmet.