Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Rapport om effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne

Publikation: Working paperForskning

Standard

Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Rapport om effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne. / Dahlgaard, Jens Olav; Hansen, Jonas Hedegaard; Hansen, Kasper Møller; Larsen, Martin Vinæs.

2014. s. 1-45.

Publikation: Working paperForskning

Harvard

Dahlgaard, JO, Hansen, JH, Hansen, KM & Larsen, MV 2014 'Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Rapport om effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne' s. 1-45. <http://www.kaspermhansen.eu/Work/Effect_of_polls(2014).pdf>

APA

Dahlgaard, J. O., Hansen, J. H., Hansen, K. M., & Larsen, M. V. (2014). Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Rapport om effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne. (s. 1-45). CVAP Working Paper Series Bind 2014 Nr. 1 http://www.kaspermhansen.eu/Work/Effect_of_polls(2014).pdf

Vancouver

Dahlgaard JO, Hansen JH, Hansen KM, Larsen MV. Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Rapport om effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne. 2014 mar. 28, s. 1-45.

Author

Dahlgaard, Jens Olav ; Hansen, Jonas Hedegaard ; Hansen, Kasper Møller ; Larsen, Martin Vinæs. / Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Rapport om effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne. 2014. s. 1-45 (CVAP Working Paper Series; Nr. 1, Bind 2014).

Bibtex

@techreport{134a2bdb348f4221b46a3826b73f6a10,
title = "Hvordan p{\aa}virkes v{\ae}lgerne af meningsm{\aa}linger?: Rapport om effekten af meningsm{\aa}linger p{\aa} danskernes stemmeadf{\ae}rd og sympati for partierne",
abstract = "I denne rapport unders{\o}ger vi, om danske v{\ae}lgeres stemmeafgivning og sympati for partier kan p{\aa}virkes af meningsm{\aa}linger, der enten sender et parti frem eller tilbage. Vi bruger et s{\aa}kaldt surveyeksperiment, hvor 3.011 repr{\ae}sentative danskere er blevet pr{\ae}senteret for enten {\'e}n artikel med en meningsm{\aa}ling eller ingenting. Deltagerne, der l{\ae}se en artikel med meningsm{\aa}ling, modtog en af fire typer; en der sendte Socialdemokraterne markant frem, en der sendte Socialdemokraterne markant tilbage, en der sendte De Konservative markant frem, og en der sendte De Konservative markant tilbage og akkurat under sp{\ae}rregr{\ae}nsen. Resultaterne viser, at deltagere, der modtog en meningsm{\aa}ling, hvor et parti gik frem, udviser st{\o}rre tilb{\o}jelighed til at stemme p{\aa} og st{\o}rre sympati for partiet. Deltagere, der modtog en artikel, hvor Socialdemokraterne gik tilbage, havde endvidere en lavere opbakning, i form af stemmeafgivning og sympati, til partiet. Der er ingen klare effekter af at modtage artiklen, hvor De Konservative gik tilbage. Samlet set viser rapporten, at der under eksperimentets betingelser er en effekt af at pr{\ae}sentere v{\ae}lgerne for en meningsm{\aa}ling. Unders{\o}gelsens betingelser afspejler dog ikke fuldst{\ae}ndigt, hvordan v{\ae}lgere normalt pr{\ae}senteres for og m{\o}der meningsm{\aa}linger, og man kan derfor ikke uden videre antage, at de effektst{\o}rrelser vi finder, vil v{\ae}re det samme i en mere kompleks politisk virkelighed. Alligevel kan rapporten konkludere, at der er en tendens til, at positive meningsm{\aa}linger sender partierne frem, mens d{\aa}rlige m{\aa}linger kan sende dem tilbage.",
author = "Dahlgaard, {Jens Olav} and Hansen, {Jonas Hedegaard} and Hansen, {Kasper M{\o}ller} and Larsen, {Martin Vin{\ae}s}",
year = "2014",
month = mar,
day = "28",
language = "Dansk",
series = "CVAP Working Paper Series",
publisher = "Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, K{\o}benhavns Universitet",
number = "1",
pages = "1--45",
type = "WorkingPaper",
institution = "Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, K{\o}benhavns Universitet",

}

RIS

TY - UNPB

T1 - Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger?

T2 - Rapport om effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne

AU - Dahlgaard, Jens Olav

AU - Hansen, Jonas Hedegaard

AU - Hansen, Kasper Møller

AU - Larsen, Martin Vinæs

PY - 2014/3/28

Y1 - 2014/3/28

N2 - I denne rapport undersøger vi, om danske vælgeres stemmeafgivning og sympati for partier kan påvirkes af meningsmålinger, der enten sender et parti frem eller tilbage. Vi bruger et såkaldt surveyeksperiment, hvor 3.011 repræsentative danskere er blevet præsenteret for enten én artikel med en meningsmåling eller ingenting. Deltagerne, der læse en artikel med meningsmåling, modtog en af fire typer; en der sendte Socialdemokraterne markant frem, en der sendte Socialdemokraterne markant tilbage, en der sendte De Konservative markant frem, og en der sendte De Konservative markant tilbage og akkurat under spærregrænsen. Resultaterne viser, at deltagere, der modtog en meningsmåling, hvor et parti gik frem, udviser større tilbøjelighed til at stemme på og større sympati for partiet. Deltagere, der modtog en artikel, hvor Socialdemokraterne gik tilbage, havde endvidere en lavere opbakning, i form af stemmeafgivning og sympati, til partiet. Der er ingen klare effekter af at modtage artiklen, hvor De Konservative gik tilbage. Samlet set viser rapporten, at der under eksperimentets betingelser er en effekt af at præsentere vælgerne for en meningsmåling. Undersøgelsens betingelser afspejler dog ikke fuldstændigt, hvordan vælgere normalt præsenteres for og møder meningsmålinger, og man kan derfor ikke uden videre antage, at de effektstørrelser vi finder, vil være det samme i en mere kompleks politisk virkelighed. Alligevel kan rapporten konkludere, at der er en tendens til, at positive meningsmålinger sender partierne frem, mens dårlige målinger kan sende dem tilbage.

AB - I denne rapport undersøger vi, om danske vælgeres stemmeafgivning og sympati for partier kan påvirkes af meningsmålinger, der enten sender et parti frem eller tilbage. Vi bruger et såkaldt surveyeksperiment, hvor 3.011 repræsentative danskere er blevet præsenteret for enten én artikel med en meningsmåling eller ingenting. Deltagerne, der læse en artikel med meningsmåling, modtog en af fire typer; en der sendte Socialdemokraterne markant frem, en der sendte Socialdemokraterne markant tilbage, en der sendte De Konservative markant frem, og en der sendte De Konservative markant tilbage og akkurat under spærregrænsen. Resultaterne viser, at deltagere, der modtog en meningsmåling, hvor et parti gik frem, udviser større tilbøjelighed til at stemme på og større sympati for partiet. Deltagere, der modtog en artikel, hvor Socialdemokraterne gik tilbage, havde endvidere en lavere opbakning, i form af stemmeafgivning og sympati, til partiet. Der er ingen klare effekter af at modtage artiklen, hvor De Konservative gik tilbage. Samlet set viser rapporten, at der under eksperimentets betingelser er en effekt af at præsentere vælgerne for en meningsmåling. Undersøgelsens betingelser afspejler dog ikke fuldstændigt, hvordan vælgere normalt præsenteres for og møder meningsmålinger, og man kan derfor ikke uden videre antage, at de effektstørrelser vi finder, vil være det samme i en mere kompleks politisk virkelighed. Alligevel kan rapporten konkludere, at der er en tendens til, at positive meningsmålinger sender partierne frem, mens dårlige målinger kan sende dem tilbage.

M3 - Working paper

T3 - CVAP Working Paper Series

SP - 1

EP - 45

BT - Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger?

ER -

ID: 105310933