Anm. af Niels Egelund & Torben Tranæs (red.) et al.: Pisa Etnisk 2005. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag og Anm. af Peter Allerup: Pisa 2000's læseskala. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag

Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelseForskning

Standard

Anm. af Niels Egelund & Torben Tranæs (red.) et al.: Pisa Etnisk 2005. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag og Anm. af Peter Allerup: Pisa 2000's læseskala. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag. / Boolsen, Merete Watt.

I: Økonomi & Politik, Bind 80, Nr. 3, 2007, s. 80-82.

Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelseForskning

Harvard

Boolsen, MW 2007, 'Anm. af Niels Egelund & Torben Tranæs (red.) et al.: Pisa Etnisk 2005. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag og Anm. af Peter Allerup: Pisa 2000's læseskala. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag', Økonomi & Politik, bind 80, nr. 3, s. 80-82.

APA

Boolsen, M. W. (2007). Anm. af Niels Egelund & Torben Tranæs (red.) et al.: Pisa Etnisk 2005. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag og Anm. af Peter Allerup: Pisa 2000's læseskala. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag. Økonomi & Politik, 80(3), 80-82.

Vancouver

Boolsen MW. Anm. af Niels Egelund & Torben Tranæs (red.) et al.: Pisa Etnisk 2005. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag og Anm. af Peter Allerup: Pisa 2000's læseskala. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag. Økonomi & Politik. 2007;80(3):80-82.

Author

Boolsen, Merete Watt. / Anm. af Niels Egelund & Torben Tranæs (red.) et al.: Pisa Etnisk 2005. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag og Anm. af Peter Allerup: Pisa 2000's læseskala. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag. I: Økonomi & Politik. 2007 ; Bind 80, Nr. 3. s. 80-82.

Bibtex

@article{5f75fdc0a1ab11dcbee902004c4f4f50,
title = "Anm. af Niels Egelund & Torben Tran{\ae}s (red.) et al.: Pisa Etnisk 2005. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag og Anm. af Peter Allerup: Pisa 2000's l{\ae}seskala. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag",
abstract = "Anmeldelse af to b{\o}ger fra Rockwool Fondens forskningsenhed: PISA Etnisk 2005 og PISA 2000 l{\ae}seskala.  Det vurderes, at sp{\o}rgsm{\aa}lene omkring indvandrerb{\o}rns n{\o}dvendige kvalifikationer for at klare sig i det danske uddannelsessytem belyses mindre hensigtsm{\ae}ssigt - det samme g{\ae}lder kommunikationen af resultaterne i de n{\ae}vnte rapporter. Her peges overvejende p{\aa} etnicitet som forklarende variabel. Analyserne peger imidlertid p{\aa} andre forklarende variable, som vi kender fra andre unders{\o}gelser: k{\o}n, sociale forhold, for{\ae}ldrenes uddannelsesniveau samt l{\ae}rernes forventninger. Resultaterne pr{\ae}senteres med mange tabeller og figurer, og da teksten er vanskelig tilg{\ae}ngelig rejses sp{\o}rgsm{\aa}let om man n{\aa}r den {\o}nskede m{\aa}lgruppe. Endelig problematiseres det forskningsm{\ae}ssige og teoretiske udgangspunkt for det empiriske fundament, som unders{\o}gelsen hviler p{\aa}.",
author = "Boolsen, {Merete Watt}",
year = "2007",
language = "Dansk",
volume = "80",
pages = "80--82",
journal = "Oekonomi og Politik",
issn = "0030-1906",
publisher = "Jurist- og {\O}konomforbundets Forlag",
number = "3",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Anm. af Niels Egelund & Torben Tranæs (red.) et al.: Pisa Etnisk 2005. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag og Anm. af Peter Allerup: Pisa 2000's læseskala. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag

AU - Boolsen, Merete Watt

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Anmeldelse af to bøger fra Rockwool Fondens forskningsenhed: PISA Etnisk 2005 og PISA 2000 læseskala.  Det vurderes, at spørgsmålene omkring indvandrerbørns nødvendige kvalifikationer for at klare sig i det danske uddannelsessytem belyses mindre hensigtsmæssigt - det samme gælder kommunikationen af resultaterne i de nævnte rapporter. Her peges overvejende på etnicitet som forklarende variabel. Analyserne peger imidlertid på andre forklarende variable, som vi kender fra andre undersøgelser: køn, sociale forhold, forældrenes uddannelsesniveau samt lærernes forventninger. Resultaterne præsenteres med mange tabeller og figurer, og da teksten er vanskelig tilgængelig rejses spørgsmålet om man når den ønskede målgruppe. Endelig problematiseres det forskningsmæssige og teoretiske udgangspunkt for det empiriske fundament, som undersøgelsen hviler på.

AB - Anmeldelse af to bøger fra Rockwool Fondens forskningsenhed: PISA Etnisk 2005 og PISA 2000 læseskala.  Det vurderes, at spørgsmålene omkring indvandrerbørns nødvendige kvalifikationer for at klare sig i det danske uddannelsessytem belyses mindre hensigtsmæssigt - det samme gælder kommunikationen af resultaterne i de nævnte rapporter. Her peges overvejende på etnicitet som forklarende variabel. Analyserne peger imidlertid på andre forklarende variable, som vi kender fra andre undersøgelser: køn, sociale forhold, forældrenes uddannelsesniveau samt lærernes forventninger. Resultaterne præsenteres med mange tabeller og figurer, og da teksten er vanskelig tilgængelig rejses spørgsmålet om man når den ønskede målgruppe. Endelig problematiseres det forskningsmæssige og teoretiske udgangspunkt for det empiriske fundament, som undersøgelsen hviler på.

M3 - Anmeldelse

VL - 80

SP - 80

EP - 82

JO - Oekonomi og Politik

JF - Oekonomi og Politik

SN - 0030-1906

IS - 3

ER -

ID: 1677677