12. marts 2021

Ung IFS-forsker, Wiebke Junk, på Berlingskes Talent-100 liste

TALENT 100

Lobbyforsker, Wiebke Marie Junk, adjunkt på Institut for Statskundskab, KU, er udvalgt til Berlingskes årlige Talent-100 liste. Listen består af lovende unge talenter i dansk erhvervsliv.

Wiebke Marie Junk. Foto: Mikko Seppinen

Derfor kan man i avisen den 13. marts 2021 læse et stort portræt af Wiebke, som fortæller om sin forskning i interessevaretagelse, drivkraften bag den, samt Wiebkes refleksioner om det danske forskningsmiljø.

”Den 32-årige kvinde er en af de bemærkelsesværdige ansigter på Berlingskes Talent 100-liste i år i kategorien Kommunikation og Public Affairs”, lyder det i artiklen.
”Hun er adjunkt på Institut på Statskundskab på Københavns Universitet, har skrevet artikler i anerkendte akademiske fagtidsskrifter og fået Tietgenprisen 2020 for sit arbejde med at analysere lobbyismens strukturer og tilstand i Europa,” skriver journalisten Nikolai Steensgaard i portrættet af Wiebke. Han understeger også vigtigheden af Wiebkes arbejde, for eksempel hendes nye projekt om coronakrisens effekter på lobbyverdenen.

Når talenterne til listen skal udvælges, har Berlingske særligt fokus på præstationer, som gavner dansk erhvervsliv og samfundet generelt. Desuden har alderen stor betydning: alle de valgte kandidater er under 36 år. Ifølge avisen er listen et forsøg på at sætte spotlight på de unge mennesker, som har ”evnen og viljen til at nå helt til tops i dansk erhvervsliv”. Tidligere har personligheder som forhenværende uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers samt adm. direktør for Tivoli Susanne Mørch Koch været på Berlingskes Talent-liste.

Institutleder på Institut for Statskundskab, Nina Græger glæder sig over, at Wiebkes arbejde får anerkendelse i de danske medier:

”Når unge forskere fra vores institut høster anerkendelse i medierne for deres bidrag til erhvervslivet og samfundet i det hele taget, så viser det, at vi er i stand til at kombinere forskning på højt niveau med samfundsnytte. Jeg sender mine lykønskninger til Wiebke, som skiller sig ud som et talent på begge fronter,” siger Nina Græger.

Hele portrættet kan læses i Berlingske. Portrættet indeholder også et kort video, hvor Wiebke fortæller mere om sit arbejde.