27. juni 2022

Maria Mälksoo modtager pris for bedste videnskabelige artikel

Pris

Tidsskriftet 'Review of International Studies' og British International Studies Association har tildelt Maria Mälksoo, seniorforsker ved Center for Militære Studier, årets pris for bedste videnskabelige artikel. Artiklen fokuserer på de historiske 'erindringslove' i Rusland, Polen og Ukraine.

Maria Mälksoo med pris
Maria Mälksoo

Hvordan former stater og regeringer fortællingerne om deres fortid gennem lovgivning, der fastlægger den officielle historieskrivning, og er hvad de politiske formål med at indføre sådanne love?

Det er nogle af de spørgsmål, som seniorforsker Maria Mälksoo analyserer i sin ’Militant memocracy in International Relations: Mnemonical status anxiety and memory laws in Eastern Europe’, der nu har modtaget 2022-udgaven af ’British International Studies Association’s Best Article in the Review of International Studies Prize’. Tidsskriftet bliver udgivet af Cambridge University Press.

Juryen bag prisen finder, at Mälksoo har skrevet en både fremragende og aktuel artikel, der opstiller en ny teoretisk ramme for sammenhængen mellem den historiske erindring, historien selv og international stræben efter status gennem begrebet 'militant memocracy'. Dvs. det forhold, at regeringer gennem lovgivning forsøger at styre den fælles historiske erindring og fortælling.

Konkret tager artiklen afsæt love, som er vedtaget inden for det seneste årti i Rusland, Polen og Ukraine, hvor der aktuelt foregår en egentlig kamp om historien. F.eks. har Polen introduceret en lov, der forbyder bagtalelse af den polske stat og nation med udsagn om, at Polen historisk bærer et medansvar for nazistiske forbrydelser begået i Polen under Anden Verdenskrig.

"Artiklen udfolder disse processer gennem en empirisk rig og nuanceret gennemgang af erindringspolitikken i tre central- og østeuropæiske stater: Rusland, Polen og Ukraine, og demonstrerer, hvordan stater politisk og globalt søger at styre, hvordan de nationale historier kan – og ikke kan – fortælles,” som juryen konkluderer.

Artiklens temaer indgår endvidere i det Volkswagen Foundation-støttede samarbejdsprojekt MEMOCRACY, hvor Maria Mälksoo leder KU's forskergruppe.

--

Læs hele artiklen i Review of International Studies Prize, vol. 47, nr. 4 (åben adgang): Militant memocracy in International Relations: Mnemonical status anxiety and memory laws in Eastern Europe. Eller et resumé

Prisen blev delt med Thomas Kwasi Tieku (King's University College, Western University, Canada), som modtog sin del af prisen for artiklen 'The Legon School of International Relations'.