18. september 2023

Artikel om huspriser og populistisk medvind hyldes

PRIS

Pludselige skift i boligpriser kan øge støtten til højrepopulistiske partier. Det er omdrejningspunktet i en artikel, som lektor Frederik Hjorth er medforfatter af. Artiklen hædres nu af APSA European Politics and Society section.

Boliger. Foto: Florencia Viadana, Unsplash
Foto: Florencia Viadana, Unsplash

Populistiske partier, især fra højre side af det politiske spektrum, har øget deres vælgertilslutning kraftigt i de senere år, hvilket har skabt stor interesse i medierne og blandt forskere. Fire forskere foreslår nu, at boligmarkedet kan have været en vigtig brik i den højrepopulistiske optur.

”Vi bygger videre på eksisterende arbejde, der forbinder huspriser med klassisk økonomisk venstre/højre-politisk identifikation. Vi argumenterer for, at huspriser også kan forme præferencer i en anden politisk dimension: støtte til populistisk nationalisme over for liberal kosmopolitisme,” fortæller Frederik Hjorth, lektor ved Institut for Statskundskab.

Ses i hele Skandinavien

Fænomenet beskrives i artiklen ”Sheltering Populists? House Prices and the Support for Populist Parties”, udgivet i The Journal of Politics. Udover Frederik Hjorth er forfatterne til artiklen Ben Ansell fra University of Oxford, Jacob Nyrup fra Oslo Universitet og Martin Vinæs Larsen fra Aarhus Universitet.

”Ved at bruge nye danske data på distrikts- og individniveau viser vi, at negative chok i huspriserne i løbet af valgcyklussen er stærkt forbundet med skift til støtte for Dansk Folkeparti. Den tendens er blevet forstærket i løbet af de seneste valg, og vi bekræfter mønsteret ved hjælp af lokale boligdata fra Sverige, Norge og Finland,” forklarer Frederik Hjorth.

Giver ny viden om hedt emne

Forfatterne til ”Sheltering Populists?” belønnes nu med ”Best Article Award 2022”, uddelt af APSA European Politics and Society section. For Frederik Hjorth er prisen en vigtig anerkendelse af en central målsætning i hans forskning: at kombinere studier i dansk politik og samfundsforhold med internationale forskningsdagsordener.

”Artiklen her taler til en international politologisk debat om årsager til højrepopulisme, og skaber samtidig ny viden om samspillet mellem økonomi og politik i Danmark,” slutter han.

Du kan læse artiklen her.

Frederik Hjorth
Lektor, Institut for Statskundskab