11. april 2024

Michele Betsill modtager ISA-pris for sin banebrydende forskning i miljøpolitik

PRIS

For sine bidrag som forsker, underviser og mentor inden for miljøpolitik blev professor Michele Betsill udnævnt til ”Distinguished Scholar” ved dette års International Studies Association-konference i San Francisco.

Portræt af Michele Betsill

I løbet af sin karriere har Michele Betsill ydet flere vigtige bidrag til forskningen i internationale relationer – især inden for global miljøpolitik.

"Hun har været en intellektuel leder på området og har i 2000'erne udført banebrydende arbejde om både byer og klimaforandringer og om ikke-statslig styring. Herefter indtog hun en central rolle i grundlæggelsen af Earth System Governance-projektet i samarbejde med Frank Biermann," forklarer Ronald Mitchell, professor ved University of Oregon og leder af den gruppe, der nominerede Michele Betsill til prisen.

Som et andet eksempel på Michele Betsills innovative forskning nævner han det nye, store forskningsprogram "Ocean Philanthropy Research Initiative" på Institut for Statskundskab, som Michele Betsill leder sammen med professor Rebecca Gruby (University of Miami). Formålet med programmet er at udforske mulighederne og udfordringerne ved filantropisk engagement i havbevarelse globalt.

"Michele Betsill bidrager med dyb og nuanceret indsigt i den globale miljøstyrings politik og har ydet betydelige bidrag til internationale relationer, transnationale relationer og global styring. Lige så vigtig for udviklingen af feltet har hun støttet og vejledt adskillige yngre forskere gennem medforfatterskab, strukturering af feltet og skrivning af bevillinger for at hjælpe med at finansiere sin egen og sine studerendes forskning," fremhæver Ronald Mitchell.

Har leveret på alle punkter

Michele Betsill, professor ved Institut for Statskundskab, er beæret over at modtage prisen, som blev overrakt på ISA-konferencen i San Francisco den 4. april 2024.

"Det er en ære at blive anerkendt af et fællesskab af forskere, der har spillet en så vigtig rolle i min karriere. Jeg har både personligt og professionelt nydt godt af deres inspiration og validering af mit arbejde gennem årene. Jeg er især taknemmelig for at have haft mulighed for at arbejde sammen med mange yngre forskere, som minder mig om, hvor vigtigt det er at tage vare på hele sig selv i denne profession," siger hun.

Nina Græger, professor og leder af Institut for Statskundskab, er meget glad på Michele Betsills vegne.

"Michele fortjener fuldt ud denne prestigefyldte pris for sit langvarige engagement i og innovative bidrag til studiet af miljøpolitik. Hendes banebrydende arbejde og mentorskab har inspireret andre forskere og struktureret feltet i mere end to årtier, og hun er bredt citeret. Vi ansatte Michele i 2021 for at booste vores forskning, finansiering, undervisning og gennemslagskraft inden for klima- og miljøpolitik, og hun har leveret på alle punkter," siger Nina Græger og uddyber:

"Michele har bragt forskningsekspertise, innovation og internationale perspektiver til undervisningslokalet og til instituttets forskningsgruppe om grøn politik, og hun engagerer sig aktivt med kolleger på tværs af og uden for KU. Jeg ser frem til at følge hendes karriere inden for et felt, der i de kommende år har brug for forskningsbaseret ekspertise og politisk opmærksomhed, både i Danmark og i udlandet."

To priser på seks måneder

Michele Betsill modtog i efteråret 2023 en ’Elinor Ostrom Career Achievement Award’ fra American Political Science Associations sektion for videnskab, teknologi og miljøpolitik.

”Michele Betsills banebrydende bidrag om byer og klimaforandringer skabte grundlaget for et helt nyt forskningsfelt og åbnede op for en ny og sofistikeret måde at forstå, at klimapolitik både er et lokalt og et globalt fænomen,” står der i nomineringsteksten.

”Lige så betydningsfuldt har hendes lederskab været i forhold til at forstå ikke-statslige organisationers rolle og den transnationale dynamik i global miljøpolitik. Her har hendes arbejde kastet nyt lys over, hvordan vi konceptualiserer 'agency' inden for global miljøpolitik,” fortsætter teksten.

Læs også