19. august 2024

Nyt kursus stiller skarpt på demokratiets rolle i klimakrisen

KLIMA

Er verdens demokratier gearet til at håndtere klimakrisen? Det er omdrejningspunktet i et nyt, gratis onlinekursus, som er udviklet af en række forskere fra Institut for Statskundskab.

Klima og demokrati. Foto: Li-An Lim, Unsplash

Klimaforandringer har stået højt på den politiske dagsorden i årevis, og alligevel fortsætter udledningen af drivhusgasser med at stige. Det rejser spørgsmålet: Har demokratiske systemer kapacitet til at håndtere en trussel som klimakrisen?

Netop det spørgsmål er i centrum i et nyt ’massive open online course’ (MOOC) om klima og demokrati.

“På trods af de klare konsekvenser af klimaforandringerne har politisk handling hidtil vist sig at være utilstrækkelig til at håndtere krisen. Demokratiske lande er ingen undtagelse i denne henseende,” påpeger Lars Tønder, professor og studieleder ved Institut for Statskundskab.

Sammen med Sustainability Science Centre og Fonden Grøn har han udviklet kurset ”Making Democracy Fit for Climate”. Det strækker sig over seks moduler med miniforelæsninger, interviews og feltrapporter fra Danmark og særligt Frankrig.

Stærkt hold står bag

I løbet af kurset vil deltagerne møde forskere og eksperter fra Københavns Universitet, som arbejder med bl.a. politisk og demokratisk teori, klima- og miljøvidenskab, autoritarisme, international politik og ikke-statslige aktører.

”Desuden bliver man som kursist præsenteret for interviews med aktører fra den virkelige verden, som har engageret sig i klimadebatten på forskellige måder,” forklarer Lars Tønder og fortsætter:

”Vi håber, at mange vil gøre brug af kurset for at udstyre sig med den viden, der er nødvendig for at deltage i de igangværende diskussioner om klimaforandringer og demokratiernes rolle i håndteringen af de mange udfordringer.”

Det åbne online-kursus rummer bidrag fra en række af instituttets medarbejdere, bl.a. Christian Rostbøll, Wiebke Junk og Michele Betsill. Derudover bidrager Katherine Richardson og andre ledende klimaforskere på KU.

Du kan læse mere om og tilmelde dig kurset her.

Lars Tønder
Professor MSO