Anm. af Niels Egelund & Torben Tranæs (red.) et al.: Pisa Etnisk 2005. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag og Anm. af Peter Allerup: Pisa 2000's læseskala. Rockwool Fondens Forskningsenhed Syddansk Universitetsforlag

Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelseForskning

Anmeldelse af to bøger fra Rockwool Fondens forskningsenhed: PISA Etnisk 2005 og PISA 2000 læseskala.  Det vurderes, at spørgsmålene omkring indvandrerbørns nødvendige kvalifikationer for at klare sig i det danske uddannelsessytem belyses mindre hensigtsmæssigt - det samme gælder kommunikationen af resultaterne i de nævnte rapporter. Her peges overvejende på etnicitet som forklarende variabel. Analyserne peger imidlertid på andre forklarende variable, som vi kender fra andre undersøgelser: køn, sociale forhold, forældrenes uddannelsesniveau samt lærernes forventninger. Resultaterne præsenteres med mange tabeller og figurer, og da teksten er vanskelig tilgængelig rejses spørgsmålet om man når den ønskede målgruppe. Endelig problematiseres det forskningsmæssige og teoretiske udgangspunkt for det empiriske fundament, som undersøgelsen hviler på.
OriginalsprogDansk
TidsskriftØkonomi & Politik
Vol/bind80
Udgave nummer3
Sider (fra-til)80-82
Antal sider3
ISSN0030-1906
StatusUdgivet - 2007

ID: 1677677