Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne. / Dahlgaard, Jens Olav; Hansen, Jonas Hedegaard; Hansen, Kasper Møller; Larsen, Martin Vinæs.

I: Politica - Tidsskrift for politisk videnskab, Bind 47, Nr. 1, 1, 02.2015, s. 5-23.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Dahlgaard, JO, Hansen, JH, Hansen, KM & Larsen, MV 2015, 'Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne', Politica - Tidsskrift for politisk videnskab, bind 47, nr. 1, 1, s. 5-23. <http://politica.dk/fileadmin/politica/Dokumenter/politica_47_1/dahlgaard_et_al.pdf>

APA

Dahlgaard, J. O., Hansen, J. H., Hansen, K. M., & Larsen, M. V. (2015). Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne. Politica - Tidsskrift for politisk videnskab, 47(1), 5-23. [1]. http://politica.dk/fileadmin/politica/Dokumenter/politica_47_1/dahlgaard_et_al.pdf

Vancouver

Dahlgaard JO, Hansen JH, Hansen KM, Larsen MV. Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne. Politica - Tidsskrift for politisk videnskab. 2015 feb.;47(1):5-23. 1.

Author

Dahlgaard, Jens Olav ; Hansen, Jonas Hedegaard ; Hansen, Kasper Møller ; Larsen, Martin Vinæs. / Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger? Effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne. I: Politica - Tidsskrift for politisk videnskab. 2015 ; Bind 47, Nr. 1. s. 5-23.

Bibtex

@article{fa30f20e5a8440e380d0f28fc44bbd07,
title = "Hvordan p{\aa}virkes v{\ae}lgerne af meningsm{\aa}linger?: Effekten af meningsm{\aa}linger p{\aa} danskernes stemmeadf{\ae}rd og sympati for partierne",
abstract = "Som al anden information kan meningsm{\aa}linger p{\aa}virke opinionen. Vi pr{\ae}senterer to hypoteser til at forst{\aa}, hvordan meningsm{\aa}linger p{\aa}virker opinionen: bandwagon- og underdog-effekten. Bandwagon-effekten h{\ae}vder, at v{\ae}lgerne “springer med p{\aa} vognen”, s{\aa}ledes at et parti i fremgang vil opleve yderligere tilslutning og omvendt, hvis partiet st{\aa}r til tilbagegang. Underdog-effekten fremh{\ae}ver, at et parti, som st{\aa}r til tilbagegang, h{\o}ster sympatistemmer. De to hypoteser testes via et survey-eksperiment. Vi finder bel{\ae}g for bandwagon-effekten, og effekten er st{\ae}rkest i positiv retning: N{\aa}r et parti g{\aa}r frem, tr{\ae}kker det flere med. Der er ogs{\aa} tendens til den negative bandwagon-effekt. Der findes ikke bel{\ae}g for underdog-effekten. Effekterne er i samme retning uafh{\ae}ngigt af partiets st{\o}rrelse. Vi afslutter med at diskutere forbud mod offentligg{\o}relse af meningsm{\aa}linger.",
author = "Dahlgaard, {Jens Olav} and Hansen, {Jonas Hedegaard} and Hansen, {Kasper M{\o}ller} and Larsen, {Martin Vin{\ae}s}",
year = "2015",
month = feb,
language = "Dansk",
volume = "47",
pages = "5--23",
journal = "Politica - Tidsskrift for politisk videnskab",
issn = "0105-0710",
publisher = "Syddansk Universitetsforlag",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Hvordan påvirkes vælgerne af meningsmålinger?

T2 - Effekten af meningsmålinger på danskernes stemmeadfærd og sympati for partierne

AU - Dahlgaard, Jens Olav

AU - Hansen, Jonas Hedegaard

AU - Hansen, Kasper Møller

AU - Larsen, Martin Vinæs

PY - 2015/2

Y1 - 2015/2

N2 - Som al anden information kan meningsmålinger påvirke opinionen. Vi præsenterer to hypoteser til at forstå, hvordan meningsmålinger påvirker opinionen: bandwagon- og underdog-effekten. Bandwagon-effekten hævder, at vælgerne “springer med på vognen”, således at et parti i fremgang vil opleve yderligere tilslutning og omvendt, hvis partiet står til tilbagegang. Underdog-effekten fremhæver, at et parti, som står til tilbagegang, høster sympatistemmer. De to hypoteser testes via et survey-eksperiment. Vi finder belæg for bandwagon-effekten, og effekten er stærkest i positiv retning: Når et parti går frem, trækker det flere med. Der er også tendens til den negative bandwagon-effekt. Der findes ikke belæg for underdog-effekten. Effekterne er i samme retning uafhængigt af partiets størrelse. Vi afslutter med at diskutere forbud mod offentliggørelse af meningsmålinger.

AB - Som al anden information kan meningsmålinger påvirke opinionen. Vi præsenterer to hypoteser til at forstå, hvordan meningsmålinger påvirker opinionen: bandwagon- og underdog-effekten. Bandwagon-effekten hævder, at vælgerne “springer med på vognen”, således at et parti i fremgang vil opleve yderligere tilslutning og omvendt, hvis partiet står til tilbagegang. Underdog-effekten fremhæver, at et parti, som står til tilbagegang, høster sympatistemmer. De to hypoteser testes via et survey-eksperiment. Vi finder belæg for bandwagon-effekten, og effekten er stærkest i positiv retning: Når et parti går frem, trækker det flere med. Der er også tendens til den negative bandwagon-effekt. Der findes ikke belæg for underdog-effekten. Effekterne er i samme retning uafhængigt af partiets størrelse. Vi afslutter med at diskutere forbud mod offentliggørelse af meningsmålinger.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 47

SP - 5

EP - 23

JO - Politica - Tidsskrift for politisk videnskab

JF - Politica - Tidsskrift for politisk videnskab

SN - 0105-0710

IS - 1

M1 - 1

ER -

ID: 131422751