Mobilisering via SMS til Europaparlamentsvalget 25. maj 2014

Publikation: Working paperForskning

Standard

Mobilisering via SMS til Europaparlamentsvalget 25. maj 2014. / Bhatti, Yosef; Dahlgaard, Jens Olav; Hansen, Jonas Hedegaard; Hansen, Kasper Møller.

København : Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, 2014. s. 1-21.

Publikation: Working paperForskning

Harvard

Bhatti, Y, Dahlgaard, JO, Hansen, JH & Hansen, KM 2014 'Mobilisering via SMS til Europaparlamentsvalget 25. maj 2014' Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, København, s. 1-21.

APA

Bhatti, Y., Dahlgaard, J. O., Hansen, J. H., & Hansen, K. M. (2014). Mobilisering via SMS til Europaparlamentsvalget 25. maj 2014. (s. 1-21). Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. CVAP Working Paper Series Bind 2014 Nr. 5

Vancouver

Bhatti Y, Dahlgaard JO, Hansen JH, Hansen KM. Mobilisering via SMS til Europaparlamentsvalget 25. maj 2014. København: Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet. 2014 dec. 10, s. 1-21.

Author

Bhatti, Yosef ; Dahlgaard, Jens Olav ; Hansen, Jonas Hedegaard ; Hansen, Kasper Møller. / Mobilisering via SMS til Europaparlamentsvalget 25. maj 2014. København : Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet, 2014. s. 1-21 (CVAP Working Paper Series; Nr. 5, Bind 2014).

Bibtex

@techreport{e46adad2e79d4cb39b81323dd06e472d,
title = "Mobilisering via SMS til Europaparlamentsvalget 25. maj 2014",
abstract = "En SMS n{\aa}r borgerne direkte p{\aa} deres mobiltelefoner, og det er efterh{\aa}nden blevet helt almindeligt at f{\aa} en p{\aa}mindelse om ens tid hos l{\ae}gen, tandl{\ae}gen eller hos mekanikeren via SMS. SMS er samtidig en teknologi, som g{\o}r det muligt at n{\aa} mange hurtig og billigt. At SMS-teknologien er alment brugt og effektiv til at n{\aa} mange personer p{\aa} en gang, g{\o}r den potentielt attraktiv med henblik p{\aa} at mobilisere borgerne til at stemme. I forbindelse med Europa-Parlamentsvalget 25. maj 2014 i Danmark blev der sendt SMS-opfordringer til at stemme ud til unge i aldersgruppen mellem 18 og 29 {\aa}r (begge inkl.). For at teste virkningen var udsendingen gennemf{\o}rt som et felteksperiment. 100.791 unge modtog en SMS, mens 46.125 andre unge var placeret tilf{\ae}ldigt i en kontrolgruppe, som intet modtog. Den samlede effekt p{\aa} valgdeltagelsen var 0,65 procentpoint. Eksperimentet testede to typer af SMS{\textquoteright}er - en sproglig frisk og en sproglig mere formel. Den formelle havde en effekt p{\aa} 0,45 procentpoint, mens den friske havde en effekt p{\aa} 0,85 procentpoint. Desuden blev fire forskellige ugedage testet for at se effekten over udsendingsdag. Her var torsdagen forud for s{\o}ndagens valg den mest effektfulde dag at sende beskeden ud. Kombinationen af en sproglig frisk SMS og udsending torsdag gav en effekt p{\aa} 1,97 procentpoint. Effekterne var s{\ae}rligt st{\ae}rke for de unge, som i udgangspunktet have h{\o}jest tilb{\o}jelighed for at blive p{\aa} sofaen. Modsat fandt vi ingen effekt blandt de unge, som i forvejen med stor sandsynlighed ville stemme. Det betyder, at forskellen i valgdeltagelse mellem de unge, som stemmer hyppigt, og dem som stemmer mindre hyppigt, blev en smule mindre som f{\o}lge af mobilisering via SMS.",
author = "Yosef Bhatti and Dahlgaard, {Jens Olav} and Hansen, {Jonas Hedegaard} and Hansen, {Kasper M{\o}ller}",
year = "2014",
month = dec,
day = "10",
language = "Dansk",
isbn = "0906‐1444",
series = "CVAP Working Paper Series",
publisher = "Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, K{\o}benhavns Universitet",
number = "5",
pages = "1--21",
type = "WorkingPaper",
institution = "Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, K{\o}benhavns Universitet",

}

RIS

TY - UNPB

T1 - Mobilisering via SMS til Europaparlamentsvalget 25. maj 2014

AU - Bhatti, Yosef

AU - Dahlgaard, Jens Olav

AU - Hansen, Jonas Hedegaard

AU - Hansen, Kasper Møller

PY - 2014/12/10

Y1 - 2014/12/10

N2 - En SMS når borgerne direkte på deres mobiltelefoner, og det er efterhånden blevet helt almindeligt at få en påmindelse om ens tid hos lægen, tandlægen eller hos mekanikeren via SMS. SMS er samtidig en teknologi, som gør det muligt at nå mange hurtig og billigt. At SMS-teknologien er alment brugt og effektiv til at nå mange personer på en gang, gør den potentielt attraktiv med henblik på at mobilisere borgerne til at stemme. I forbindelse med Europa-Parlamentsvalget 25. maj 2014 i Danmark blev der sendt SMS-opfordringer til at stemme ud til unge i aldersgruppen mellem 18 og 29 år (begge inkl.). For at teste virkningen var udsendingen gennemført som et felteksperiment. 100.791 unge modtog en SMS, mens 46.125 andre unge var placeret tilfældigt i en kontrolgruppe, som intet modtog. Den samlede effekt på valgdeltagelsen var 0,65 procentpoint. Eksperimentet testede to typer af SMS’er - en sproglig frisk og en sproglig mere formel. Den formelle havde en effekt på 0,45 procentpoint, mens den friske havde en effekt på 0,85 procentpoint. Desuden blev fire forskellige ugedage testet for at se effekten over udsendingsdag. Her var torsdagen forud for søndagens valg den mest effektfulde dag at sende beskeden ud. Kombinationen af en sproglig frisk SMS og udsending torsdag gav en effekt på 1,97 procentpoint. Effekterne var særligt stærke for de unge, som i udgangspunktet have højest tilbøjelighed for at blive på sofaen. Modsat fandt vi ingen effekt blandt de unge, som i forvejen med stor sandsynlighed ville stemme. Det betyder, at forskellen i valgdeltagelse mellem de unge, som stemmer hyppigt, og dem som stemmer mindre hyppigt, blev en smule mindre som følge af mobilisering via SMS.

AB - En SMS når borgerne direkte på deres mobiltelefoner, og det er efterhånden blevet helt almindeligt at få en påmindelse om ens tid hos lægen, tandlægen eller hos mekanikeren via SMS. SMS er samtidig en teknologi, som gør det muligt at nå mange hurtig og billigt. At SMS-teknologien er alment brugt og effektiv til at nå mange personer på en gang, gør den potentielt attraktiv med henblik på at mobilisere borgerne til at stemme. I forbindelse med Europa-Parlamentsvalget 25. maj 2014 i Danmark blev der sendt SMS-opfordringer til at stemme ud til unge i aldersgruppen mellem 18 og 29 år (begge inkl.). For at teste virkningen var udsendingen gennemført som et felteksperiment. 100.791 unge modtog en SMS, mens 46.125 andre unge var placeret tilfældigt i en kontrolgruppe, som intet modtog. Den samlede effekt på valgdeltagelsen var 0,65 procentpoint. Eksperimentet testede to typer af SMS’er - en sproglig frisk og en sproglig mere formel. Den formelle havde en effekt på 0,45 procentpoint, mens den friske havde en effekt på 0,85 procentpoint. Desuden blev fire forskellige ugedage testet for at se effekten over udsendingsdag. Her var torsdagen forud for søndagens valg den mest effektfulde dag at sende beskeden ud. Kombinationen af en sproglig frisk SMS og udsending torsdag gav en effekt på 1,97 procentpoint. Effekterne var særligt stærke for de unge, som i udgangspunktet have højest tilbøjelighed for at blive på sofaen. Modsat fandt vi ingen effekt blandt de unge, som i forvejen med stor sandsynlighed ville stemme. Det betyder, at forskellen i valgdeltagelse mellem de unge, som stemmer hyppigt, og dem som stemmer mindre hyppigt, blev en smule mindre som følge af mobilisering via SMS.

M3 - Working paper

SN - 0906‐1444

T3 - CVAP Working Paper Series

SP - 1

EP - 21

BT - Mobilisering via SMS til Europaparlamentsvalget 25. maj 2014

PB - Center for Valg og Partier, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet

CY - København

ER -

ID: 129280604