Valgkampens kandidattyper: Kandidaternes kampagnetyper – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Valgkampens kandidattyper : Kandidaternes kampagnetyper – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld. / Hansen, Kasper Møller; Kosiara-Pedersen, Karina.
KV17: Analyser af kommunalvalget 2017. red. / Jørgen Elklit; Sune Wellling Hansen; Ulrik Kjær. Odense : Syddansk Universitetsforlag, 2021. s. 23-51.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Valgkampens kandidattyper
T2 - Kandidaternes kampagnetyper – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld
AU - Hansen, Kasper Møller
AU - Kosiara-Pedersen, Karina
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Valgkampagnerne udspiller sig forskelligt på tværs af partier og kommunestørrelse. De Vvenstrefløjspartierneorienterede partier er mere fokuserede på det kollektive partiresultat, mens de store kommunale partier som Socialdemokratiet og Venstre fører mere individfokuserede kampagner. Facebook er en fast bestanddel af valgkampen hos alle partier og i hele landet, men kampagnerne er mere traditionelle i de små og mellemstore kommuner, mens man i de store kommuner især har taget Twitter og YouTube til sig i den moderne valgkamp. Kandidaterne kan grupperes i fem typer – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld – og de spiller alle vigtige, omend forskellige, roller for partiets samlede resultat. Effekterne på de personlige stemmer af den store kandidatindsatsen er størst i de store kommuner, hvor både antallet af valgplakater samt tv og radio medvirken har en positiv effekt på antallet af personlige stemmer. Derimod er effekten af kampagneredskaberne langt mindre i små kommuner. Det indikerer, at man skal være varsom med at bruge kampagneerfaringer fra de store kommuner i de små og omvendt.
AB - Valgkampagnerne udspiller sig forskelligt på tværs af partier og kommunestørrelse. De Vvenstrefløjspartierneorienterede partier er mere fokuserede på det kollektive partiresultat, mens de store kommunale partier som Socialdemokratiet og Venstre fører mere individfokuserede kampagner. Facebook er en fast bestanddel af valgkampen hos alle partier og i hele landet, men kampagnerne er mere traditionelle i de små og mellemstore kommuner, mens man i de store kommuner især har taget Twitter og YouTube til sig i den moderne valgkamp. Kandidaterne kan grupperes i fem typer – topkandidater, proaktive, partisoldater, slidere og listefyld – og de spiller alle vigtige, omend forskellige, roller for partiets samlede resultat. Effekterne på de personlige stemmer af den store kandidatindsatsen er størst i de store kommuner, hvor både antallet af valgplakater samt tv og radio medvirken har en positiv effekt på antallet af personlige stemmer. Derimod er effekten af kampagneredskaberne langt mindre i små kommuner. Det indikerer, at man skal være varsom med at bruge kampagneerfaringer fra de store kommuner i de små og omvendt.
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788740833515
SP - 23
EP - 51
BT - KV17
A2 - Elklit, Jørgen
A2 - Hansen, Sune Wellling
A2 - Kjær, Ulrik
PB - Syddansk Universitetsforlag
CY - Odense
ER -
ID: 261531875