Videnskabeligt Personale – Københavns Universitet

Institut for Statskundskab > Ansatte > VIP (Videnskabeligt Pe...

Olaf Corry

Olaf Corry

Lektor

Olaf Corry forsker i international politik og miljø: hvordan påvirkes klima- og miljøpolitik af international forhold, og omvendt? Især interesserer han sig for klima- og miljøteknologiers sikkerhedspolitiske dimensioner med fokus på såkaldt 'geoengineering' - kunstige indgreb i klimasystemet. Han underviser i faget International Politik (IP) samt i sikkerheds- og risikostudier. Han har skrevet en bog om globaliseringsdebatten, en lærebog i IP, redigeret en bog om miljø og IP, og har udgivet artikler bl.a. om klima- og sikkerhedspolitik. Olaf er tidligere lektor på The Open University, UK, og medforfatter på et prisbelønnet undervisningskursus i studiet af international politik. Før det var han post doc på Cambridge University hvor han forskede i radikale klimabevægelser. Han blev Ph.D. fra Københavns Universitet med en afhandling om globalisering og IP-teori. Umiddelbart efter sin Ph.D. arbejdede han i en årrække som politisk rådgiver på Christiansborg med ansvarsområderne udenrigs-, forsvar-, klima-, energi- og Europapolitik.

Primære forskningsområder

  • International miljøpolitik - især klimapolitik.
  • Politisk dimensioner af klimastyringsteknologier (‘climate engineering’/'geoengineering'
  • Teorier om international politik og sikkerheds- og risikopolitik
  • Global governance og sociale bevægelser
  • Globaliseringsteori
  • Samfundsvidenskablig metoder, diskursive tilgange, videnskabsfilosofi 

Aktuel forskning

 

Olaf Corry arbejder på at forstå international miljøpolitik, især klima- og sikkerhedspolitik. For øjeblikket undersøger han de internationale og udviklingspolitiske konsekvenser af en stigende interesse i klimastyringsteknologier ('climate engineering') som søger at gribe direkte ind i klimasystemet. 

Ift. teori interesserer han sig for global politisk teori, objekt-orienterede tilgange til studiet af international politik, teorier om sikkerhed, samt spørgsmålet om hvordan videnskabelige modeller skal forståes. 

ID: 143261514