22. februar 2022

IFS-lektor hædret for artikel om sagsbehandlere og jobsøgende

PRIS

Mogens Jin Pedersen, lektor på Institut for Statskundskab, har modtaget den såkaldte William E. Mosher and Frederick C. Mosher Award.

Mogens Jin Pedersen. Foto: VIVE
Mogens Jin Pedersen

Sammen med Niels Bjørn Grund Petersen, Ph.D. hos VIVE, og Thorbjørn Sejr Guul, lektor på Syddansk Universitet, er lektor Mogens Jin Pedersen netop blevet udråbt til vinderen af en international pris for bedste artikel.

Prisen, der kaldes William E. Mosher and Frederick C. Mosher Award, uddeles af American Society for Public Administration. Den overrækkes på selskabets årlige konference, der i 2022 foregår i Jacksonville, Florida.

”Vi er meget beærede og ydmyge over at modtage prisen. Det kom som noget af en overraskelse for os – og er jo en fantastisk anerkendelse, som vi er meget glade for”, siger Mogens Jin Pedersen.

For at kunne vinde William E. Mosher and Frederick C. Mosher Award skal man først indstilles af en kollega. Derefter udpeger en komité vinderen. Mogens Jin Pedersen og de to øvrige forfattere ved dog ikke, hvem der har indstillet dem.

Det handler om motivation

De tre forskeres artikel undersøger, hvad der får sagsbehandlere til at yde en ekstra indsats for at hjælpe en borger i job. Undersøgelse viser, at både borgerens motivation og kompetencer har betydning for, hvornår vedkommende prioriteres af sagsbehandleren.

”Det mest afgørende for sagsbehandlerens villighed til at yde en ekstra indsats er borgerens motivation,” forklarer Mogens Jin Pedersen.

Asmus Leth Olsen, viceinstitutleder på Institut for Statskundskab kalder prisen for en flot anerkendelse af Mogens Jin Pedersens arbejde.

”Prisen markerer også, at instituttet har en voksende og markant forskningsprofil, når det kommer til borgernes møde med velfærdsstaten,” siger han og uddyber:

”Prisen viser også, at der igen modsætninger er imellem at bruge moderne eksperimentelle metoder og samtidig besvare videnskabelige spørgsmål med høj grad af samfundsrelevans i studiet af den offentlige sektor.”

Artiklen er publiceret i tidsskriftet Public Administration Review, som regnes for at være blandt de mest anerkendte tidsskrifter inden for offentlig forvaltning.