1. september 2022

Studiestart på statskundskab: ”Hos os er der ingen spidse albuer”

Studiestart

Institut for Statskundskab går ind i efterårssemestret med en ambition om, at alle studerende og ansatte skal trives og føle sig inkluderet i fællesskabet.

Studerende på Københavns Universitet - Foto: Sara Galbiati
Foto: Sara Galbiati

En imødekommende, inkluderende, professionel og respektfuld kultur udvikler man ikke fra den ene dag til den anden. På Institut for Statskundskab har man derfor også arbejdet grundigt og længe med et nyt adfærdskodeks – ”Code of Conduct” – som blev vedtaget i december 2021.

”Adfærdskodekset afspejler vores kerneværdier og understreger nødvendigheden af et trygt og sundt arbejds- og studiemiljø,” siger institutleder Nina Græger og uddyber:

”Vi insisterer på at have en kultur baseret på gensidig respekt, hvor alle – studerende som ansatte – behandles ligeværdigt. Og skulle uenighed og konflikt opstå, insisterer vi på at løse situationen på respektfuld, civiliseret vis.”

Et åbent studiemiljø

Også i kontaktudvalget, der står for introforløbet for de nye studerende, er trivsel og inklusion absolutte nøgleord.

”Som ny studerende på statskundskab og samfundsfag oplever man fra start et miljø, der er åbent for alle, og som binder nye som gamle årgange sammen på et stort studie,” siger tutor Frederik Filtenborg Herrguth.

Og indgangene til statskundskabs studiemiljø er talrige.

”Rigtig mange studerende engagerer sig i vores revy, forskellige debatforeninger, faglige foreninger, studieture, studenterforeningen Jacques D, foreninger på tværs af uddannelser og ikke mindst vores introforløb for de nye studerende,” forklarer tutor Jonathan Skovdal.

Respekt for hinandens grænser

De unge mennesker, der nu får deres daglige gang på statskundskab og samfundsfag, vil få rig mulighed for at dele erfaringer og sparre med hinanden – fagligt som socialt.

”Det, der gør livet som studerende på statskundskab og samfundsfag fedt, er helt sikkert, at man føler sig både fagligt og socialt stimuleret. De to ting ofte går hånd i hånd,” vurderer tutor Sofie Dilling-Hansen.

”På vores studie er der ingen spidse albuer, og der er stor tradition for, at vi løfter i fællesskab,” fremhæver tutor Olivia Zangger.

For institutleder Nina Græger er fællesskabsånden også fundamentet for det videre arbejde med at skabe det bedst mulige studie- og arbejdsmiljø på Institut for Statskundskab. Også når det handler om at respektere hinandens grænser.

”Vi arbejder sammen om at udvikle en fælles forståelse af, hvor grænserne går mellem acceptabel og uacceptabel adfærd. Alles grænser skal respekteres. Og bliver de ikke det, skal ingen være i tvivl om, at vi behandler alle sager seriøst og lytter til alle berørte parter – uanset rolle og status her på instituttet,” slutter hun.

For mere info

Har du spørgsmål til tutorkontaktudvalget på Institut for Statskundskab?
Så skriv til: kontaktudvalget2022@outlook.dk

Vil du vide mere om ”Code of Conduct”?
Læs med her: Statskundskab lancerer nyt adfærdskodeks