9. november 2022

Ole Wæver vinder Erik Rasmussen-prisen

HÆDERSBEVISNING

Den mest prestigefyldte pris i Danmark inden for statskundskab, Erik Rasmussen-prisen, går i år til professor Ole Wæver fra Københavns Universitet.

Ole Wæver. Foto: Lars Svankjær

Siden 2012 er Erik Rasmussen-prisen blevet givet til betydningsfulde statskundskabsforskere i Danmark.

I år går prisen til Ole Wæver, professor i statskundskab og leder af Centre for Resolution of International Conflicts (CRIC) på Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet. Og det er absolut den rigtige vinder, vurderer Asmus Leth Olsen, viceinstitutleder for forskning på Institut for Statskundskab.

“Prisen er indtil nu alene gået til forskere i valg, vælgere og forvaltning. Det var på tide med en pris til en forsker i international politik, og her er Ole den helt rette. Han har sat KU på verdenskortet i international politik, og prisen er lige netop tiltænkt folk, der sætter dansk statskundskab på dagsordenen i den store verden,” siger han.

Skaber debat om sikkerhedspolitik

Ole Wæver har i over tredive år været en internationalt ledende forsker inden for international politik og har været en hovedkraft i udviklingen af sikkerhedsstudier.

”Ole har præget International Relations i en årrække og har også sat Norden på kortet inden for disciplinen. Han er en af grundlæggerne af ’The Copenhagen School’, en bred og kritisk tilgang til sikkerhedsstudier, som blev internationalt toneangivende, udtaler Nina Græger, professor og institutleder på Statskundskab.

Hun tilføjer, at Ole Wæver gennem sin forskergerning også har bidraget til, at instituttet gennem årene har tiltrukket sig en række prominente forskere på alle niveauer.

I indstillingsteksten står der bl.a.:

”Med over 41.000 citationer på Google Scholar, samt mere end 3.000 omtaler i danske medier i løbet af de seneste 10 år er han en af de mest fremtrædende danske forskere ikke alene i statskundskab men i det hele taget. Parallelt med sin forskning er Wæver desuden en meget markant bidragyder til den offentlige debat med fokus på sikkerheds- og forskningspolitiske spørgsmål.”

Hårdere tider for unge forskere

Prismodtageren er selv glad for, at det er en pris, der handler om udviklingen af faget som et hele:

”Det er en stor ære og fornøjelse at have været med til at bane vej for, at nye generationer har gjort dansk statskundskab stadig mere udadvendt og mangfoldig – med et kreativt samspil mellem forskning i international politik og øvrig statskundskab,” siger Ole Wæver og uddyber:

”Til gengæld, når man sådan bringes i stemningen af bagudskuende status, er det også slående, hvor meget hårdere det er at være ung forsker i dag. Vi havde langt mere tid og plads til at få skøre idéer, der til tider fik gennemslag.”

Samtidig med uddelingen af Erik Rasmussen-prisen vandt Rebecca Adler-Nissen og Frederik Hjorth prisen for bedste artikel i tidsskriftet Politica. Dermed fik KU begge priser, der var i spil den aften.

Nina Græger
Institutleder